VIOLETOS ŠOBLINSKAITĖS ALEKSA NAUJI EILĖRAŠČIAI ŽURNALE “ŽEMAIČIŲ ŽEMĖ”

Lauros Vansevičienės nuotrauka
 
 
VIOLETA ŠOBLINSKAITĖ ALEKSA
 
NAUJI EILĖRAŠČIAI ALMANACHE “ŽEMAIČIŲ ŽEMĖ”
 
 
AKYS DANGUJE
 
rugsėjo naktų tyloje, kai uždega Dievas žvakes
ant skliautų, nudažytų plazdančiu lazuritu, plevenančios mažos ugnelės šnekasi su manimi, lyg būtų
išėjusių artimųjų akys.
nekvailiok, sako vidinis balsas, akys – ne burnos, balso stygų neturi, nepaistyk niekų.
balsas aklas, tad negi aklam išaiškinsi, kad ne aš,
o jisai nusišneka mano kūno viduj, žiauriai nusišneka – lyg už pinigus?
kas kad ne skaistūs močiutės vyzdžiai žvelgia
žemyn iš aukštybių, kai dar neišaušus einu po juoduoju dangum pasivaikščioti, Viešpaties patarimo
paklausti, už eibes atsiprašyti?
nutilk, – paliepiu proto balsui, o tada nusileidžia į žemę visi atsakymai per žvaigždynų akis, ir
visa, kas būtų bjauru, kas baugintų, sudegina.
šitaip degina mūsų nerimus vien tie, kurie myli.
 
ADOMAS
 
tėvelis vardą atsinešė gimdamas.
prosenė lupo svogūnus Kūčių vakaro cibulynei,
močiutei nubėgo vandenys ir atėjo Žmogus – tiesiai virtuvėn. silpnas dar, truputį pridusęs, tačiau su
Lukulo spindesiu vyzdžiuose, Senekos raukšle kaktoje ir Daukanto meile tėvynei.
prosenė, išsigandusi šitaip aiškiai paregėtos trejybės, bandė auginti kunigą. atėjus laikui visus jos planus sugriovė mano mama.
DAR VIENO VARDO GENEZĖ
nutiko, kad tądien gimėme dviese: mamai – aš,
o kitai gimdyvei – berniukas. abi jos nusprendė sudėti vaikus ant italų lakštingalos Robertino Lorečio aukuro.
Žemaitijoj tais metais, reikėtų manyti,
ypačiai švietė saulė, apdainuojama dar nemutavusiu berniukėlio balsu.
tąsyk mamos planus tėvelis sugriovė. sakė, pažįstas Loretą, tikrą nevalą.
iš kurios rankovės jis man vardą ištraukė? juk
nepažinojo jokio Džiuzepės Verdžio.
 
SALIAMONO PUPOS
 
jau nepamenu, kas pirmasis mane pamokė, kad
iš virto kiaušinio niekas dar neišperino jokio menkiausio viščiuko.
bet pupas, pupeles ir žirnius prieš sėją, taip motina sakė, reikia per naktį palaikyti užpylus vandeniu, kad subrinktų.
kas nors, viso šito nežinantis (šeimoje nuolatos
atsiranda nežinančių, bet stropiųjų), būtinai pamanys, kad pupos išbrinko ne daržui, o sriubai.
ir sėsiu, ir sėsiu išvirtas, ir stebėsiuos: tokios didelės, tokios išpampusios, o nedygsta? nors žemė
smagiai minkštutė ir taip gražiai išpurenta…
Dieve mano, kiek daug išminties glūdi pupos
geldelėje, kai pro šalį eina karalius Saliamonas.
 
NAUSODĖJE
 
balto dangaus pakrašty, kur gyvena šviesi šiaurės vasara,
kur debesys šitaip arti, kad kregždės juos aria
sparnais lyg noragais,
slepiasi karčiai saldus – nelyginant sukrešėję
trešnių sakai – vieno žmogaus gyvenimas.
kai ateis nelaukta, nors labai pasiilgta žiema,
kai žemė ir dangūs ilsėsis, o saulė bus baisiai žemai,
tai iš to debesyno sapnai pasipils, jie nepaiso nei
speigo, nei vėjo.
matau gale lauko erškėtį, jo kruvinos uogos vis
dar dega nenulestos,
papurgalviams svirbeliams baugu į spyglius
gūželius prasidurti,
jie tiki netrukus atrasią – ką? – gal obelį, tą saldinę,
kur augo prie prūdo.
girdžiu: bliauna avys, bėgančios iš ganyklos namo.
dzingsi į žemę bandos karalienės grandinė,
smaigas palieka drūžę kaip strėlę, rodančią
atsiliekančioms, kur dera bėgti.
ar galėtų būt, kad slėpynių – su kreida pažymėta
nuoroda,
kuria kryptimi vilties ir teisybės ieškoti,
iš avelių išmokome?
 
IR ŠIĄ VASARĄ NAUSODĖJE
 
einu skinti vyšnių, nesvarbu, kad jų nė seniai nebėra,
kad visos prieš tūkstantį metų buvo sutraiškytos
melioracijos traktorių.
o vėjas! iš proto varantis vėjas – net linguoja
kaip marios vyšnynas, pilnas juodžiausių uogų.
padainuokim, man sako sesuo, kurios niekuomet neturėjau:
kai vėjas štai šitaip traukia,
nuneš mūsų dainą toli, gal net iki Vilniaus.
o kokią dainuosim?
nagi tą, apie rasą, kuri nuo lelijų – kaip dalgio ašmenys gaili.
ne, tos nedainuosiu.
nemoki?
moku.
tai kas? Martinaitis tau nepatinka?
patinka. labai.
tai melodija?
ir melodija nuostabi. tik aš negaliu suprasti,
kuo Suvalkijos vyšnios geresnės už mūsų, žemaitiškas…
vėjus kalbi!
o taip, nepaprastai gera kalbėti vėjus tokią vėjuotą dieną,
kai visas vyšnynas, kurį seniausiai išrovė,
lankstosi man iki žemės, nors nėra jame uogų –
nei žalių, nei prinokusių – ir dar net labai kažin, ar
mokėtų kas nors lyg dalgelę išplakti –
ir subtiliai, ir
švelniai?
kai sirpsta vyšnios Žemaitijoj,
raudonos, kad pravirkt gali…
 
GĖLIŲ ATMINTIS
 
Per gavėnią močiutė sakė:
nemanyk, kad man gaila mėsos, nors jos namuose ir ne prūdai.
tie penktadieniai kalendoriuje atsirado ne šiaip sau.
padorus žmogus septynis kartus
privalo numirti nelyginant Lozorius ir uosti savo
nuodėmių smarvę, užtrokšti joje.
aš kas vakarą melsiu, kad sekmadienį tu prisikeltum,
o ir tu, jeigu myli, prašyk, kad auštantis rytas
prikeltų mane.
geltonieji narcizai, žybsintys savo taurelėmis,
kiekvieną pavasarį primena buvus Nausodės vienkiemį,
kuriame jaučiaus tartum Rojuje, iš kurio,
Dieve, Dieve, esam visi išvaryti.
kosmėjų plazdėjime matau savo tėvus, tokius
jaunus ir tokius gražius, kol manęs dar nebuvo.
linksmaspalviai našlaičių žiedai švyti net ir tuomet,
kai per kiemą ateina šalna, užkandžiaujanti
tuo, kas dar žalia.
jie švyti per visą žiemą ir švytės, kol į dulkes pavirs,
nes atsimena, kaip stropiai, su kokia pašėlusia
meile siuvinėjo kiekvieną žiedlapį mano motinos
rankos.
 
PAGIRIAMASIS ŽODIS GANDRUI
 
mūsų Nausodėj niekas ir niekados jokio mažo
vaikelio nerado kopūstuose,
visus parnešdavo gandras.
vos tik pražysdavo pienės, kurias čia vadina
kiaulpienėm, nors šerdavo triušiams,
lėkdavom tekini į gandralizdį paveizėti: o gal?
grįždavom nieko nepešę, bet kartais…
– ar matėt, vaikai, ką į Bernoto kiemą gandras numetė?
– lėlę?
– gražų mažą leliuką. eikit pasveikint.
kai gimė mano lėlė, gandrais tikėti nustojau.
o be reikalo.
du jaunikliai, kuriuos kituose kraštuose busilais
ir gužais vadina,
šį pavasarį kad nešė, kad nešė žagarus.
aukštą rūmą sukrovė, gražiai kleketavo,
per Baltramiejų į afrikas išskrisdami baltą
plunksną pametė.
Kūčių naktį ta plunksna, iš kiemo parsinešta,
į jokius rašalus nemirkyta, trumpą laiškelį parašė:
„Laukit pienių pražystančių, atskraidinsim vaikaitį.“
gerai, kad kopūstų net nesodiname: mūsų žemėj neauga.
kopūstuose rasti vaikus pavojinga –
gali užaugt sukirmiję.
 
APIE BAŽNYTKAIMĮ, VARDU TIRKŠLIAI
 
vaikystėje nekildavo klausimo, iš kur atsirado
vieta, kurioje taip gera gyventi. manydavau: dėl
tirkšlių, tokių puskrūmių, į rudenį prisirpinančių
baltus burbuliukus. jų žėlė apsčiai visuose kiemuose,
o baltosios uogos labai pritikdavo kapinaitėse –
kryželiui ant kapo dėlioti.
vėliau sužinojau esant tirkšlių, paukštelių tokių,
priklausančių stibynuočių genčiai.
dar vėliau didysis žodynas išaiškino, kad tirkšlys
yra amalas, tik neradau prie žodžio jokio pateikto
pavyzdžio, tad susisuko galva: ar tai būtų žaibas,
blūkčiojantis be jokio griausmo, ar visžalis parazitas,
nokinantis baltas uogas?
kai paukščiai jų palesa, o paskui pakakoja,
lipnios sėklos prisiklijuoja prie beržo šakos ir beržas
augina raganų šluotas.
raganų Žemaitijoj netrūksta,
šluotų joms reikia daug.
bet didžiausiai nustebus buvau, kad aukštaičiai
savo šikną tirkšle vadina.
prisiekiu: raganos,
bent jau į Šatriją skrisdamos,
nieku gyvu netirkšlioja,
o tikras žemaitis net ir lentų būdelę papuošia širdele.
ar žinai, ką tai reiškia?
 
UGNIES LAŠAI
 
liepsnoja – nesudega, tik pasėja giliausio nerimo sėklą,
kuri ne į dirvą krenta – į erškėčių pilną šalikelę;
paukščiai, ieškantys lesalo, susižeidžia širdis
į juodus dyglius, ant kurių maži rubinai pražysta;
atrodo, nieko nebuvo, o buvo: degė liepsnojo
sausros iškankintas paskutinis žmogaus tikėjimas,
kad rytoj
iš dangaus ąsočio bus viskas palaistyta.
 
APIE SKIRTUMUS ŽEMAIČIŲ IR LIETUVOS
 
kai sakome “mašina’, mes sėdam į ją ir važiuojam.
jokiam žemaičiui nekiltų noras ant mašinos kapoto
išsikepti kiaušynės, nors karštą vasaros dieną galima
ir pabandyti. bet štai kitapus Nemuno gaspadinės
kuria mašiną ir verda saviškiams skanius pietus.
ragavau.
garbės žodis, benzinais neatsiduoda.
man kažkodėl negražu kaulus vadinti grobais.
grobai smirdi, juk aišku, ko jie pilni, o kepti šonkauliukai
kvepia iš tolo, net seilė burnoj.
kai skauda, žemaitis kriokia.
kriokia, manau, ir aukštaitis, tiktai be ašarų.
garsiai šaukdamas, žinoma, greičiau prisišauksi
pagalbos, o į ašaras šiandien visi jau ranka numoja.
kai sakome „kūlgrinda“, žinome esant taką,
paslėptą pelkėj po vandeniu. juokas tik būtų,
sumanius tą taką šiaudų kūliais grįsti.
žemaičiai, nors nekrikštai, eidavo kuo ramiausiai vandeniu,
nelyginant Kristus. kryžiuočiai žiūrėdavo,
akimis netikėdami, ir žengę bent žingsnį kariams iš paskos,
pelkėje primarmaliuodavo.
iš mokyklos suolo juk pamenam: „Ė kai jau dienai
brėkštant rytai šviesa tvinksta, rasos pilnos žolynų
žemyn galvos linksta, tada šilas nubunda…“
aukštaičiams mat brėkšta, kai švinta, o apie Sedą ir Tirkšlius,
brėkšta tiktai vakarop, tik kai temsta.
per Velyknakčio Evangeliją, suprantu,
kad Naująjį Testamentą vertė žemaitis,
nes: „Subrėško vakaras, ir išaušo rytas…
 
 
El. žurnalas „Žemaičių žemė“ šių metų aštunto (liepos mėnesio) numeris interneto svetainėje „Žemaičių žemė“ adresu  https://zemaitiuzeme.lt/ 
Gali būti 8 žmonės, dirndlis ir tekstas vaizdas
 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *