Erika Drungytė. Poezija
Poetė, vertėja Erika Drungytė, be abejonės, yra viena savičiausių ir netikėčiausių kūrėjų, užimančių atskirą vietą poetinių giesmininkų/-ių gausoje. Sunku būtų ją priskirti kokiai nors nūnai vyraujančiai krypčiai, ji išlieka drąsi, originali ir metanti iššūkį plintančioms banalybėms, kartojamoms klišėms. Skaitydamas jos eiles, nerasi saldžiai šleikštaus sentimentalumo, ašaringų trelių ar to „amžinojo moteriškumo“, kuriuo taip mėgsta prisidengti ar pabrėžtinai demonstruoti ne tik kai kurios poetės, bet ir jų neva vyriški kolegos. Tasai „čiauškėjimas putpele“ arba dirbtinis ašaringų pasažų konstravimas (tipinė eiliakalystė), būdingas sumoterėjusiems poetams, visiškai svetimas E. Drungytės lyrikai.
Poetė yra itin tvirta savo nuostatose, idealuose, ir tai man nuolat primena antikinių dorybių įprasminimą, stoikų laikyseną, nūnai nebemadingas patriotizmo, pasiaukojimo sampratas. Tokius dalykus retai kas geba pajusti, juolab išreikšti. Ta prasme E. Drungytė yra avangarde. Vien jos eilėraščių rinkinys „Patria“ (Kaunas: Kauko laiptai, 2015), pelnęs Bernardo Brazdžionio literatūros premiją, beveik visas chrestomatinis, naujai, moderniai perteikęs kovos už laisvę, aukos, pasišventimo motyvus. Nors negana pasakyti perteikęs. Viskas čia asmeniškai pergyventa, iškentėta, išjausta, randant įtaigią, įsimenančią išraišką, visiškai išvengiant ir paties Bern. Brazdžionio kūryboje sutinkamo kantičkinio posmavimo, netgi polemizuojant su juo.
E. Drungytė garsi ir savo aistringa publicistika, jos redaguojamas kultūros ir meno žurnalas „Nemunas“ jau tapo ne tik miesto – visos šalies multikultūriniu reiškiniu. Regis, aktualių temų, kurias drąsiai gvildo Erika, platuma turėtų rastis ir jos poezijoje. Tačiau taip nėra. Poetės eilėraščių stilistika retai primena bylojimą iš tribūnos, juolab šauklio ar pranašo pozą.
Jos eilės – filosofinė meditacija, dažnai perauganti į kontempliuojančią impresiją. Impresija – vienas ryškesnių daugelio eilėraščių bruožų. Kaip ir susimąstymas, netikėtos, paradoksalios aliuzijos, intelektualiniai inkliuzai. Neįmanoma nepastebėti rašytojos pastangų kalbėti ir suvokti būties, amžinybės ir žemiškojo laikinumo santykį. Ji itin jautri įvairių kultūrų, tikėjimų bei filosofinių sistemų patirčiai, regis, pagal kai kurias ir kuria tam tikrą, specifinę, drungytišką pasaulėžvalgą, ir daro tai su ypatingu emociniu užtaisu.
Skaitydami šiuos naujus Erikos Drungytės eilėraščius, manau, nesunkiai pajusite netikėtą nuotaikų bei būsenų kaitą, įkvėpsite serenčių girliandų aromato. Ir suvoksite, kad
…Nebebus
Nieko daugiau
Kaip kad buvo
Gediminas Jankus
Erika Drungytė
Nuotaika I
Gatve linksmi skustagalviai vaikinai
Serenčių girliandom oranžinėm mojantys
Šoka beveik skrisdami ir dainuoja
Ir kvepia tos gėlės rudens hare krišna
Kur tik beeitum atrodo jos vejasi
Iš parkų ir skverų, alėjų ir aikščių
Įkyrios bet šviečiančios, aitrios bet saldžios
Nemūsiškai linksmos, vis tiek švelniai liūdnos
Puošniais bumbulais jos įaustos į kapines
Ramybėj tarp medžių dreifuodamos plūko
Iki pat šalnų ten stovės lyg sargyboje
Kol pamainą keisti ateis chrizantemos
Serenčių oranžu namuos springsta vazos
Jau nieko nebus, dienos sparčiai trumpėja
Vaikinai dainuoja, kapuos caksi zylės
Ir tavo draugų vis daugiau urnų kiautuose
Nuotaika II
Tavo džiaugsmas ryte, kad gali
Pakartot ritualą: į lauką išgerti
Kavos, įkvėpti oro su zylėm
Sakyti – na va, jau vanduo
Iš lietvamzdžio geliantis varva
Ir duslūs kaštonų krituoliai
Vien grožiui – benaudė materija
Vaikų ir suaugusių saujose
***
Negalėdami pripažinti, kad gamta yra tobula
Ir kiekvienas spyglys ar krentąs jo šešėlis
Turi niekuo nepakeičiamą prasmę
Iš nuobodulio, bet dažniausiai iš noro
Įrodyti pranašumą ir galią perdarom viską
Savaip, tačiau miestus suvalgiusios džiunglės
Ir sprogusių branduolinių reaktorių sienas
Apaugę grybai, vieni kitiems siųsdami signalus
Niekada neužsimena apie žmogaus egzistavimą
Vieningam pasaulio šaknų ir grybienos tinkle
Maži trikdžiai nieko nereiškia, nors kaip
Besistengtum įvesti savąją tvarką – ir parko
Ir sodo augintiniai vos tiktai žemę paliečia
Iš karto tampa sistemos žvalgais, prisijungusiais
Prie riaumojančio skriejančio rutulio, sukančio
Savo ratus aplink vasarą, rudenį, žiemą ir amžiną
Saulės atomą, pavasariais svaigiai pamirštantį
Dievo išeivių šešėlius, džiugiai beplazdenančius
Su viltimi rasti vietą šioje tremtyje
Kalnams būdinga ramybė
Žaliakalny ruduo
Maži sodeliai tręštančių
Lapų garuos
Žingsniai dunksi dusliai
Sugerti storo ir drėgno pakloto
Kaštonų rieduliai ritas
Senojo miesto link
Ąžuolyne prigęsta šviesa
Tarp žievių švelniai blunka
Auksavabalių blizgesys
Iš kaminų virstantys debesys
Kvepia saldžiaaitriai
Svirpia ir girgžda aukštyn
Geltonas devyniasdešimtmečio
Funikulieriaus kūnas
Visu ūgiu dangun įnikusiai
Karolio Reisono katedrai
Lietus kaip nuo žąsies
Pro medinių vilų plyšius
Sunkiasi Philipas Glassas
Temsta piano pianissimo
Jokių metamorfozių
Arba jos ne kardinalios
***
Kai vėjas nuplėšia elektrą
Kai oro linijos liuoksi
Lengvai nuo stulpų ant stulpų
Kai visas rajonas pajunta
Kaip gera turėti degtukų
Ir menką nors vieną žvakigalį
Aplinkui kurį spiečias kūnai
Visai kaip dangaus kambary
Kur šitiek tylos ir spengimo
Ir laikas staiga atsiranda
O buvo visai kažkur dingęs
Su dūlančia biblioteka
Ir ten pamirštais jos poetais
Bet žaibiškai viskas sugrįžta
Į savo vietas nes elektrą
Sugaudo vietos tinklai
Ir teka bevieliais kanalais
Toks dažnis pagreitinto ritmo
Kad jei iš rozetės ištrauktum
Akimirkų kintančių srautą
Tai kūnas beveiklėje komoj
Spoksotų į juodumą klaikią
Kažkur kažkas om mani padme*
Kažkur kažkas skraidė žiogai
Sidabriniai bet jie nieko jau
Manajai sielai nesako**
* Budistų mantra „Om mani padme hum“.
** Iš S. Gedos eilėraščių ciklo „Namai“.
Sau
Stalčiai pilni musių
Lentynos pilnos musių
Knygos pilnos gėlių ir skirtukų
Plaukai pilni voratinklių
Plaukai pilni širšių
Sodas pilnas kauptukų
Stalas pilnas trupinių
Lova pilna trupinių
Naktinis staliukas pilnas knygų
Užrašinė pilna nesąmonių
Užrašinė pilna geometrinių piešinių
Rankinė pilna tušinukų
Spintelės pilnos kavos
Puodeliai pilni kavos
Darbo stalas pilnas miego
Mintys pilnos vaikų
Burna pilna tylos
Buteliukai pilni valerijonų
Miestas pilnas manęs
Miestas pilnas manęs
Aš pilna savo sodo
***
Spaliop tvenkinio žuvys kaip niekad rajos
Iki žiemos reikia spėt daug prikaupti
Šąlantis sparčiai vanduo viską lėtina
Pats lyg tirštėdamas tarytum temdamas
Niekas nežino o kaip bus šiais metais
Sniegas Kalėdoms iškris ar Velykoms –
Sẽniai seniaĩ nespėlioja iš uogų
Nei riešutų nei iš paukščių migracijos
Sako grabe irgi nebesivarto
Viskas perniek – kėkšto grobis pelija
Ir mūsų pusėn nuo Kaliningrado
Traukia meškėnai gudriai šypsodamies
***
Pasikeitė vėjas
Priritino debesų
Vakarop ir palis
Rudenio astruose
Lėtos bitės
Lapų krūvoj
Migdos ežys
Žvirblių tarškesiai
Ulduko kukavimas
Kaimyno žoliapjovė
Viskas veikia nestoja
Iš miško sugrįžo
Nykštukas
Žada žiemą
Šaltesnę nei pernai
Speigesnę
Pagyrė dėl malkų
Pasauly bus karas
Sakė dėl grybų
Džiaugėtės per anksti
Žiūrėkit kad bulvių
Užtektų ilgam
Maža kas
Nebebus
Nieko daugiau
Kaip kad buvo
Lietuvos rašytojų sąjungos projektą „Rašytojų internetinė erdvė – kūryba, prisistatymai, istorija“ remia Lietuvos kultūros taryba